Sociológ
Sociológ aplikuje metódy sociologického zisťovania, realizuje sociologické prieskumy, interpretuje závery z týchto prieskumov a analyzuje sociálne prostredie.
Požadovaný stupeň vzdelania
-
Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
Študijný program druhého stupňa sa zameriava na získanie teoretických a praktických poznatkov založených na súčasnom stave vedy alebo umenia a na rozvíjanie schopnosti ich tvorivého uplatňovania pri výkone povolania alebo pri pokračovaní vo vysokoškolskom štúdiu podľa doktorandského študijného programu. Absolventi študijného programu druhého stupňa získavajú vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa.
Užitočné odkazy
Informácie o zamestnaní
Voľné pracovné miesta
Aktuálne nie sú evidované.Školy
Optimálne školské vzdelanie
6121T00 sociológia - Vysoká škola (vzdelanie pokračujúce po dosiahnutí bakalárskeho vzdelania absolvovaním magisterských, inžinierskych a doktorských študijných programov)
6121V00 sociológia - Vysoká škola (doktorandské študijné programy, postgraduálne štúdium a vedecká výchova)
6230T05 národné hospodárstvo-sociálny rozvoj a sociálna politika - Vysoká škola (vzdelanie pokračujúce po dosiahnutí bakalárskeho vzdelania absolvovaním magisterských, inžinierskych a doktorských študijných programov)
6701V00 teória a metodológia sociológie - Vysoká škola (doktorandské študijné programy, postgraduálne štúdium a vedecká výchova)
6121U00 sociológia - Vysoká škola (vzdelanie dosiahnuté s vykonaním rigoróznej skúšky)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 6121U00 žiadna škola.
6230T03 národné hospodárstvo - sociálny rozvoj a práca - Vysoká škola (vzdelanie pokračujúce po dosiahnutí bakalárskeho vzdelania absolvovaním magisterských, inžinierskych a doktorských študijných programov)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 6230T03 žiadna škola.
6702V00 odvetvové sociológie - Vysoká škola (doktorandské študijné programy, postgraduálne štúdium a vedecká výchova)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 6702V00 žiadna škola.
Alternatívne vzdelávacie cesty
6101V00 systematická filozofia - Vysoká škola (doktorandské študijné programy, postgraduálne štúdium a vedecká výchova)
6121R00 sociológia - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
6131R00 etika - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
6131R03 etika - aplikovaná etika-etika profesijných činností - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
6131R04 etika - aplikovaná etika - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
6131R08 etika - etika-sociálna práca - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
6131R10 etika - aplikovaná etika - etika riadenia ľudí a práce - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
6131R14 etika - aplikovaná etika - nemecký jazyk a literatúra - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
6131R16 etika - aplikovaná etika - psychológia - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
6131R17 etika - aplikovaná etika - filozofia - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
6131R31 etika - hospodárska a podnikateľská etika - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
6131R31 etika - hospodárska a podnikateľská etika - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
6131V37 etika - etika a morálna filozofia - Vysoká škola (doktorandské študijné programy, postgraduálne štúdium a vedecká výchova)
6230R07 národné hospodárstvo-ľudské zdroje a sociálny manažment - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
6279T00 ľudské zdroje a personálny manažment - Vysoká škola (vzdelanie pokračujúce po dosiahnutí bakalárskeho vzdelania absolvovaním magisterských, inžinierskych a doktorských študijných programov)
7761V00 sociálna práca - Vysoká škola (doktorandské študijné programy, postgraduálne štúdium a vedecká výchova)
1309V00 demografia - Vysoká škola (doktorandské študijné programy, postgraduálne štúdium a vedecká výchova)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 1309V00 žiadna škola.
6107V00 filozofia - Vysoká škola (doktorandské študijné programy, postgraduálne štúdium a vedecká výchova)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 6107V00 žiadna škola.
6107V03 filozofia - systematická filozofia - Vysoká škola (doktorandské študijné programy, postgraduálne štúdium a vedecká výchova)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 6107V03 žiadna škola.
6121R01 sociológia - rozvoj ľudských zdrojov - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 6121R01 žiadna škola.
6122V00 sociologické vedy - Vysoká škola (doktorandské študijné programy, postgraduálne štúdium a vedecká výchova)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 6122V00 žiadna škola.
6131R01 etika - etika profesijných činností - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 6131R01 žiadna škola.
6131R05 etika - etika - klasické jazyky - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 6131R05 žiadna škola.
6131R07 etika - etika - estetika - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 6131R07 žiadna škola.
6131R11 etika - aplikovaná etika - britské a americké štúdiá - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 6131R11 žiadna škola.
6131R13 etika - aplikovaná etika - nemecký jazyk a kultúra - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 6131R13 žiadna škola.
6131R18 etika - aplikovaná etika - história - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 6131R18 žiadna škola.
6131R21 etika - aplikovaná etika - biológia - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 6131R21 žiadna škola.
6131R22 etika - aplikovaná etika - chémia - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 6131R22 žiadna škola.
6131R23 etika - aplikovaná etika - geografia - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 6131R23 žiadna škola.
6131R24 etika - aplikovaná etika - fyzika - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 6131R24 žiadna škola.
6131R25 etika - aplikovaná etika - matematika - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 6131R25 žiadna škola.
6131R26 etika - aplikovaná etika - informatika - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 6131R26 žiadna škola.
6131R35 etika - etické a sociálno-kultúrne štúdiá - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 6131R35 žiadna škola.
6131R35 etika - etické a sociálno-kultúrne štúdiá - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 6131R35 žiadna škola.
6133R01 aplikovaná etika - etika profesijných činností - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 6133R01 žiadna škola.
6230R06 národné hosp.-ľudské zdroje v sociálno-ekonomickom rozv. - Vysoká škola (bakalárske študijné programy)
V prebiehajúcom školskom roku neponúka vybraný odbor: 6230R06 žiadna škola.
Odporúčané kurzy
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odporúča odborná prax:
Nadpriemerná úroveň analytického myslenia umožňuje vynikajúco a logicky narábať s faktami.
Nadpriemerná úroveň empatie umožňuje výborne sa vcítiť do prežívania a predvídania správania sa iných ľudí.
Nadpriemerná úroveň zamerania pozornosti umožňuje dlhodobo sa sústrediť na vykonávanú činnosť.
Nadpriemerná úroveň praktického myslenia umožňuje vnímať praktickú využiteľnosť všetkých získaných teoretických vedomostí.
Nadpriemerná predstavivosť a fantázia umožňujú vybaviť si v mysli potrebné objekty a javy jasnejšie, konkrétnejšie a na dlhšiu dobu, než je bežné.
Bežná úroveň precíznosti umožňuje venovať pozornosť detailom v primeranej miere.
Osobnostný typ
Jedinci tohto osobnostného typu preferujú analytické, intelektuálne a investigatívne aktivity a činnosti, majú vedecké ambície a vyznačujú sa kritickým a prísne metodickým myslením. Preferujú skôr kreatívne kognitívne činnosti (majúce poznávací význam), pri tímovej práci nemajú tendenciu vyhľadávať vedúce a dominantné pozície. Ich preferované pracovné oblasti sú predovšetkým vedecké odbory a činnosti, ktoré sú zárukou samostatnosti, nových podnetov vyžadujúcich abstraktné myslenie alebo komplexný spôsob riešenia.
OSOBNOSTNÁ CHARAKTERISTIKA: jednotlivci s touto osobnostnou orientáciou sú skôr analytickí, opatrní, kritickí, nezávislí, intelektuálni, do seba zahľadení, sociálne uzavretí, prísne metodicky zameraní, racionálni, nenároční a skromní.
TYPICKÉ ZAMESTNANIA: biológovia, chemici, systémoví analytici, programátori, vedeckí a výskumní pracovníci, laboratórne asistentky, lekárnici, chirurgovia, zubári a pod.
HOBBY: astronómia, matematika, lúštenie krížoviek, počítače, návšteva múzeí, zbieranie kameňov, známok alebo mincí, rekreačné lietanie a pod.
Choroby vylučujúce výkon zamestnania
Mnohé ochorenia psychiky znemožňujú vykonávať niektoré zamestnania,, a to napr.: schizofrénia (rozdvojenie osobnosti); ťažké depresie alebo bipolárna schizoafektívna porucha (striedanie mánie a depresie); poruchy osobnosti (napr. hysterická porucha) a pod. Niektoré vedú k úplnej invalidite a zaradenie do práce je možné len v tzv. „chránenej dielni“ (zväčša manuálne práce),iné len obmedzujú výber povolania, napr. letec alebo kriminalista, (t.j. povolania, ktoré vyžadujú absolvovanie psychotestov).
Individuálny prístup si vyžaduje úzku spoluprácu s psychiatrom a zamestnávateľom, aby sa predišlo zhoršeniu choroby alebo ohrozeniu postihnutého, resp. jeho okolia.
Podľa Medzinárodnej klasifikácie chorôb (MKCH – 10) sem môžeme zaradiť napr. choroby: F00; F02; F04; F06; F20; F22; F33; F72; F73.
Medzinárodnú klasifikáciu chorôb (MKCH – 10) si môžete pozrieť tu.
Choroby obmedzujúce výkon zamestnania
Ide o poruchy psychických funkcií (myslenia, citového prežívania, správania), ktoré zahŕňajú rôzne duševné choroby, ako napr.: psychózy – schizofrénia (tzv. rozdvojenie osobnosti); poruchy nálady (depresia, maniodepresívna psychóza); mentálne poruchy (mentálna retardácia, demencia); Alzheimerova choroba; poruchy osobnosti (psychopatie, neurotické a stresové poruchy a pod.).
V závislosti od typu a závažnosti ochorenia (posúdeného psychiatrom) môžu viesťk čiastočnému alebo úplnému obmedzeniu pracovnej schopnosti, zaradeniu do práce v tzv. „chránenej dielni“, znemožneniu vykonávať niektoré povolania až k úplnej invalidite. Nevhodné sú napr. práce spojené s duševnou záťažou alebo vyššou zodpovednosťou, prípadne práce so zvýšenou možnosťou ohrozenia seba a okolia.
Individuálny prístup si vyžaduje úzku spoluprácu posudzujúceho lekára s psychiatrom a zamestnávateľom, aby sa predišlo zhoršeniu choroby alebo ohrozeniu postihnutého, resp. jeho okolia prejavmi choroby.
Podľa Medzinárodnej klasifikácie chorôb (MKCH – 10) sem môžeme zaradiť napr. choroby: F32; F34; F41; F42; F48; F62; F63; F68; F70-F71; F79; F90; G09; R41; R45.
Medzinárodnú klasifikáciu chorôb (MKCH – 10) si môžete pozrieť tu.
Zahŕňajú napr. agresívne, asociálne a vzdorovité správanie trvalého charakteru, často združeného s nepriaznivým psychosociálnym prostredím a neuspokojivými vzťahmi v rodine. Prejavujú sa napr.: izolovanosťou; prejavmi nepriateľstva voči okoliu alebo naopak vyhľadávaním autorít a skupín s disociálnou a delikventnou činnosťou. Môžu obmedzovať výber povolania, hlavne povolania vyžadujúceho absolvovanie psychotestov.
Individuálny prístup si vyžaduje úzku spoluprácu posudzujúceho lekára s psychiatrom a zamestnávateľom, aby sa predišlo zhoršeniu choroby alebo ohrozeniu postihnutého, resp. jeho okolia.
Podľa Medzinárodnej klasifikácie chorôb (MKCH – 10) sem môžeme zaradiť napr. choroby: F07; F09; F10-F19; F20; F32; F40-F48; F50-F59; F91; F99; R46.
Medzinárodnú klasifikáciu chorôb (MKCH – 10) si môžete pozrieť tu.
Patria sem vrodené alebo získané choroby (napr. poškodenie sietnice pri cukrovke; niektoré formy zeleného zákalu; úrazy očí a pod.), ktoré vedú k poruche zraku až k slepote. Závažné refrakčné chyby (krátkozrakosť, ďalekozrakosť) vyžadujúce trvalú korekciu okuliarmi; poruchy priestorového videnia; poruchy farbocitu; šeroslepota a pod. môžu viesť v závislosti od závažnosti k obmedzeniu pracovnej schopnosti, hlavne pri zamestnaniach vyžadujúcich dobrú zrakovú ostrosť a priestorové videnie. Niektoré zamestnania sú nevhodné, pretože môžu urýchliť zhoršovanie ochorenia.
Vhodnosť pracovného zaradenia posúdi vyšetrujúci lekár vykonávajúci preventívnu prehliadku zamestnanca s prihliadnutím na konkrétnu expozíciu (vystavenie) zamestnanca škodlivým faktorom pri práci, resp. nárokom práce na funkciu zraku.
Podľa Medzinárodnej klasifikácie chorôb (MKCH – 10) sem môžeme zaradiť napr. choroby: H00-H06; H10; H16-H18; H25-H28; H30-H35; H40; H42; H52; H53; H54; R44.
Medzinárodnú klasifikáciu chorôb (MKCH – 10) si môžete pozrieť tu.
Príklady práce
Pracovné podmienky
Práca, ktorá predstavuje zvýšenú psychickú záťaž, ale nie je zaradená medzi rizikové práce.
Pri výkone práce je potrebné počítať aj s ďalšími podmienkami.
Charakter práce
sociológ/sociologička
Táto sekcia zahŕňa špecializované odborné, vedecko-technické činnosti. Tieto činnosti si vyžadujú vysoký stupeň vzdelania a poskytujú užívateľom úzko špecializované znalosti a praktické skúsenosti.
Táto divízia zahŕňa tri druhy výskumu a vývoja: 1) základný výskum; experimentálne alebo teoretické práce uskutočnené v prvom rade s cieľom získania nových vedomostí o podstate javov alebo pozorovateľných faktoch, bez výhľadu špecifickej aplikácie alebo využitia 2) aplikovaný výskum: pôvodné skúmanie, uskutočnené za účelom získania nových vedomostí, orientované prevažne na špecifické praktické ciele alebo účely a 3) experimentálny vývoj: systematická práca vychádzajúca z existujúcich vedomosti získaných z výskumu a /alebo praktických skúseností, zameraná na výrobu nových materiálov, výrobkov a zariadení, na zavedenie nových procesov, systémov a služieb a na podstatné vylepšenie tých, ktoré sa už vyrábajú alebo sú zavedené.
Činnosti v oblasti výskumu a experimentálneho vývoja uvedené v tejto divízii sú ďalej rozdelené do dvoch kategórií: prírodné a technické vedy; spoločenské a humanitné vedy.
Táto divízia vylučuje prieskum trhu, pozri 73.20.
Vysokoškolské vzdelanie 2. stupňa (magisterské, inžinierske a doktorské)


Prebieha vyhľadávanie, prosím, čakajte...
Váš Internetový Sprievodca Trhom Práce