Prorektor
Prorektor zastupuje rektora v určenom rozsahu a zodpovedá za oblasť vzdelávania, vedy, výskumu, rozvoja, zahraničných vzťahov a styku s verejnosťou v rámci vysokej školy.
Požadovaný stupeň vzdelania
-
Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
Doktorandský študijný program ako študijný program tretieho stupňa sa zameriava na získanie poznatkov založených na súčasnom stave vedeckého a umeleckého poznania a najmä na vlastnom príspevku študenta k nemu, ktorý je výsledkom vedeckého bádania a samostatnej tvorivej činnosti v oblasti vedy alebo techniky alebo samostatnej teoretickej a tvorivej činnosti v oblasti umenia. Absolventi doktorandského študijného programu získavajú vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa.
Užitočné odkazy
- Akreditačná komisia
- Centrálny informačný portál rezortu školstva
- Centrálny register evidencie publikačnej činnosti
- Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR
- Národná sústava povolaní
- Portál vysokých škôl
- Rada vysokých škôl
- Slovenská akadémia vied
- Slovenská rektorská konferencia
- Štatistiky v oblasti vysokého školstva (ÚIPŠ)
- Štátny pedagogický ústav
Informácie o zamestnaní
Voľné pracovné miesta
Aktuálne nie sú evidované.Školy
Optimálne školské vzdelanie
Alternatívne vzdelávacie cesty
-
Vybraný odbor: už bol zrušený.
Odporúčané kurzy
Právny predpis
Výkon tohto zamestnania je regulovaný nasledovným právnym predpisom:
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odporúča odborná prax:
Dĺžku odbornej pedagogickej praxe si vysoká škola/univerzita určuje individuálne (dĺžka praxe sa stanovuje na základe získania vedecko-pedagogických titulov/vedeckej hodnosti v určenom študijnom, resp. príbuznom odbore).
Nadpriemerná úroveň trpezlivosti umožňuje nadpriemernú vytrvalosť pri dosahovaní cieľov.
Nadpriemerná úroveň vnútornej stability umožňuje zvládať veľmi náročné situácie a silnú záťaž.
Nadpriemerná úroveň spoľahlivosti umožňuje nadpriemerne plniť záväzky, dodržiavať stanovené termíny a normy.
Nadpriemerná úroveň sebaovládania umožňuje zachovať si pokojný prejav aj v kritických a vyhrotených situáciách.
Nadpriemerná úroveň sebaistoty umožňuje sebavedomo vystupovať a jednať bez pochybností o vlastných silných stránkach.
Nadpriemerná úroveň analytického myslenia umožňuje vynikajúco a logicky narábať s faktami.
Nadpriemerná úroveň asertivity umožňuje dôrazne a aktívne prejaviť svoje názory.
Nadpriemerná úroveň precíznosti umožňuje dlhodobo sa sústrediť na detaily a presnosť.
Nadpriemerná úroveň komunikatívnosti umožňuje intenzívne nadväzovať nové a rozvíjať získané kontakty.
Nadpriemerná úroveň cieľavedomosti umožňuje uplatniť silnú vnútornú motiváciu na neustále napredovanie.
Nadpriemerná úroveň iniciatívnosti umožňuje vykonávať väčšinu pracovných činností s nadpriemernou aktivitou.
Nadpriemerná úroveň dominantnosti umožňuje získať vplyvnú pozíciu a rozhodovať o dianí.
Bežná úroveň praktického myslenia umožňuje využiť teoretické vedomosti v každodennej praxi.
Bežná úroveň predstavivosti umožňuje vybaviť si v mysli potrebné objekty a javy bez reálnej predlohy.
Bežná úroveň ochoty pomáhať umožňuje podporiť iných a podať im pomocnú ruku.
Osobnostný typ
Jedinci tohto osobnostného typu preferujú analytické, intelektuálne a investigatívne aktivity a činnosti, majú vedecké ambície a vyznačujú sa kritickým a prísne metodickým myslením. Preferujú skôr kreatívne kognitívne činnosti (majúce poznávací význam), pri tímovej práci nemajú tendenciu vyhľadávať vedúce a dominantné pozície. Ich preferované pracovné oblasti sú predovšetkým vedecké odbory a činnosti, ktoré sú zárukou samostatnosti, nových podnetov vyžadujúcich abstraktné myslenie alebo komplexný spôsob riešenia.
OSOBNOSTNÁ CHARAKTERISTIKA: jednotlivci s touto osobnostnou orientáciou sú skôr analytickí, opatrní, kritickí, nezávislí, intelektuálni, do seba zahľadení, sociálne uzavretí, prísne metodicky zameraní, racionálni, nenároční a skromní.
TYPICKÉ ZAMESTNANIA: biológovia, chemici, systémoví analytici, programátori, vedeckí a výskumní pracovníci, laboratórne asistentky, lekárnici, chirurgovia, zubári a pod.
HOBBY: astronómia, matematika, lúštenie krížoviek, počítače, návšteva múzeí, zbieranie kameňov, známok alebo mincí, rekreačné lietanie a pod.
Jedinci tohto osobnostného typu sú orientovaní na zisk alebo spoločenský úspech, ktorý dosahujú prostredníctvom ekonomických, organizačných alebo politických prostriedkov. Preferujú činnosti, ktoré vyžadujú vysokú mieru argumentácie, organizačných schopností, dominancie a presvedčovania ostatných ľudí. Sú úspešní v oblastiach ako je obchod, predaj alebo personálny manažment. V sociálnej oblasti sú zameraní viac na dosahovanie organizačných a ekonomických cieľov, než na ľudí samotných. Vďaka svojej komunikatívnosti sú často predurčení zastávať úlohu hovorcu alebo politicky angažovaného reprezentanta určitej záujmovej skupiny ľudí. Samých seba chápu ako vysoko asertívne a dominantné osoby, ktoré sa v určitej miere nevyhnú impulzívnemu, či menej taktnému jednaniu.
OSOBNOSTNÁ CHARAKTERISTIKA: jednotlivci s touto osobnostnou orientáciou sú skôr dobrodružní, zištní, ambiciózni, argumentujúci, nezávislí, dominantní, optimistickí, spoliehajúci sa na seba samého, energickí a sebavedomí.
TYPICKÉ ZAMESTNANIA: obchodníci, predavači, nákupcovia, manažéri, obchodní právnici, poisťovací agenti, sudcovia, obhajcovia, štátni zástupcovia, burzoví makléri a pod.
HOBBY: obchod, čítanie ekonomických časopisov, sledovanie politických diskusií, obchodných búrz, účasť na mítingoch a stretnutiach, predávanie produktov, vedenie občianskych združení a pod.
Choroby vylučujúce výkon zamestnania
Mnohé ochorenia psychiky znemožňujú vykonávať niektoré zamestnania,, a to napr.: schizofrénia (rozdvojenie osobnosti); ťažké depresie alebo bipolárna schizoafektívna porucha (striedanie mánie a depresie); poruchy osobnosti (napr. hysterická porucha) a pod. Niektoré vedú k úplnej invalidite a zaradenie do práce je možné len v tzv. „chránenej dielni“ (zväčša manuálne práce),iné len obmedzujú výber povolania, napr. letec alebo kriminalista, (t.j. povolania, ktoré vyžadujú absolvovanie psychotestov).
Individuálny prístup si vyžaduje úzku spoluprácu s psychiatrom a zamestnávateľom, aby sa predišlo zhoršeniu choroby alebo ohrozeniu postihnutého, resp. jeho okolia.
Podľa Medzinárodnej klasifikácie chorôb (MKCH – 10) sem môžeme zaradiť napr. choroby: F00; F02; F04; F06; F20; F22; F33; F72; F73.
Medzinárodnú klasifikáciu chorôb (MKCH – 10) si môžete pozrieť tu.
Choroby obmedzujúce výkon zamestnania
Ide o poruchy psychických funkcií (myslenia, citového prežívania, správania), ktoré zahŕňajú rôzne duševné choroby, ako napr.: psychózy – schizofrénia (tzv. rozdvojenie osobnosti); poruchy nálady (depresia, maniodepresívna psychóza); mentálne poruchy (mentálna retardácia, demencia); Alzheimerova choroba; poruchy osobnosti (psychopatie, neurotické a stresové poruchy a pod.).
V závislosti od typu a závažnosti ochorenia (posúdeného psychiatrom) môžu viesťk čiastočnému alebo úplnému obmedzeniu pracovnej schopnosti, zaradeniu do práce v tzv. „chránenej dielni“, znemožneniu vykonávať niektoré povolania až k úplnej invalidite. Nevhodné sú napr. práce spojené s duševnou záťažou alebo vyššou zodpovednosťou, prípadne práce so zvýšenou možnosťou ohrozenia seba a okolia.
Individuálny prístup si vyžaduje úzku spoluprácu posudzujúceho lekára s psychiatrom a zamestnávateľom, aby sa predišlo zhoršeniu choroby alebo ohrozeniu postihnutého, resp. jeho okolia prejavmi choroby.
Podľa Medzinárodnej klasifikácie chorôb (MKCH – 10) sem môžeme zaradiť napr. choroby: F32; F34; F41; F42; F48; F62; F63; F68; F70-F71; F79; F90; G09; R41; R45.
Medzinárodnú klasifikáciu chorôb (MKCH – 10) si môžete pozrieť tu.
Zahŕňajú napr. agresívne, asociálne a vzdorovité správanie trvalého charakteru, často združeného s nepriaznivým psychosociálnym prostredím a neuspokojivými vzťahmi v rodine. Prejavujú sa napr.: izolovanosťou; prejavmi nepriateľstva voči okoliu alebo naopak vyhľadávaním autorít a skupín s disociálnou a delikventnou činnosťou. Môžu obmedzovať výber povolania, hlavne povolania vyžadujúceho absolvovanie psychotestov.
Individuálny prístup si vyžaduje úzku spoluprácu posudzujúceho lekára s psychiatrom a zamestnávateľom, aby sa predišlo zhoršeniu choroby alebo ohrozeniu postihnutého, resp. jeho okolia.
Podľa Medzinárodnej klasifikácie chorôb (MKCH – 10) sem môžeme zaradiť napr. choroby: F07; F09; F10-F19; F20; F32; F40-F48; F50-F59; F91; F99; R46.
Medzinárodnú klasifikáciu chorôb (MKCH – 10) si môžete pozrieť tu.
Sú v užšom zmysle slova choroby, pri ktorých sú ťažkosti a funkčné zmeny telových orgánov podmienené psychickým stavom. Môžu sa vyskytovať ako prejavy v oblasti obehovej sústavy (búšenie srdca; pichavé bolesti na srdci; pocit nedostatku vzduchu) a tráviacej sústavy (pocit plnosti žalúdka; kŕčovité bolesti brucha; pocit na vracanie; hnačky alebo zápcha). Tieto ochorenia môžu obmedzovať schopnosť práce v zamestnaniach s výrazným psychickým stresom.
Individuálny prístup pri posudzovaní zdravotnej spôsobilosti zamestnanca si vyžaduje úzku spoluprácu s psychiatrom a zamestnávateľom, aby sa predišlo zhoršeniu choroby alebo ohrozeniu chorého, resp. jeho okolia.
Podľa Medzinárodnej klasifikácie chorôb (MKCH – 10) sem môžeme zaradiť napr. chorobu: F45.
Medzinárodnú klasifikáciu chorôb (MKCH – 10) si môžete pozrieť tu.
Patria sem vrodené alebo získané choroby (napr. poškodenie sietnice pri cukrovke; niektoré formy zeleného zákalu; úrazy očí a pod.), ktoré vedú k poruche zraku až k slepote. Závažné refrakčné chyby (krátkozrakosť, ďalekozrakosť) vyžadujúce trvalú korekciu okuliarmi; poruchy priestorového videnia; poruchy farbocitu; šeroslepota a pod. môžu viesť v závislosti od závažnosti k obmedzeniu pracovnej schopnosti, hlavne pri zamestnaniach vyžadujúcich dobrú zrakovú ostrosť a priestorové videnie. Niektoré zamestnania sú nevhodné, pretože môžu urýchliť zhoršovanie ochorenia.
Vhodnosť pracovného zaradenia posúdi vyšetrujúci lekár vykonávajúci preventívnu prehliadku zamestnanca s prihliadnutím na konkrétnu expozíciu (vystavenie) zamestnanca škodlivým faktorom pri práci, resp. nárokom práce na funkciu zraku.
Podľa Medzinárodnej klasifikácie chorôb (MKCH – 10) sem môžeme zaradiť napr. choroby: H00-H06; H10; H16-H18; H25-H28; H30-H35; H40; H42; H52; H53; H54; R44.
Medzinárodnú klasifikáciu chorôb (MKCH – 10) si môžete pozrieť tu.
Príklady práce
Pracovné podmienky
Práca, ktorá predstavuje zvýšenú psychickú záťaž, ale nie je zaradená medzi rizikové práce.
Práca vykonávaná najmä malými svalovými skupinami, pri ktorej nie sú prekročené prípustné hodnoty.
Pri výkone práce je potrebné počítať aj s ďalšími podmienkami.
Charakter práce
Ďalšie informácie
Prorektor pre informatizáciu a styk s verejnosťou
- Príprava koncepcie informačných sietí (napr. informačného prepojenia internátov, katedier apod.).
- Príprava koncepcie informatizácie celej vysokej školy a špecifikácia potreby zavádzania nových informačných systémov (napr. pre oblasť vzdelávania, ekonomiky a pod.).
- Plánovanie rozpočtu na informatizáciu vysokej školy.
- Plánovanie potreby hardvéru a softvéru pre vysokú školu.
- Tvorba metodických usmernení pre poskytovanie informácií verejnosti v zmysle platnej legislatívy.
- Tvorba koncepcie prezentácie vysokej školy prostredníctvom médií a internetu.
Prorektor pre rozvoj univerzity
- Vypracovanie návrhu koncepcie rozvoja vysokej školy.
- Analýza a hodnotenie rozvoja vysokej školy.
- Koordinácia a príprava rozvojových aktivít vysokej školy.
- Riadenie rozvojových aktivít vysokej školy.
- Zavedenie systému riadenia kvality na vysokej škole.
- Spolupráca s prorektormi a dekanmi fakúlt pri zabezpečovaní rozvojových aktivít vysokej školy.
- Metodické riadenie činnosti prodekana pre rozvoj a oddelenia pre rozvoj na vysokej škole.
Prorektor pre vedu, výskum a doktorandské štúdium
- Vypracovanie návrhu koncepcie pre vedecko-výskumnú činnosť vysokej školy.
- Analýza a hodnotenie vedecko-výskumnej činnosti v rámci vysokej školy.
- Vypracovanie vnútorných predpisov na riadenie činnosti vedeckej rady, habilitačných konaní, vymenúvacích konaní, doktorandského štúdia na vysokej škole.
- Organizácia činnosti vedeckej rady vysokej školy.
- Koordinácia a organizácia činností pri habilitačnom konaní a vymenúvacom konaní.
- Zabezpečovanie a organizovanie doktorandského štúdia v rámci vysokej školy.
- Zabezpečovanie a koordinovanie riešenia výskumných úloh a vedecko-výskumných projektov.
- Príprava podkladov pre evalváciu a akreditáciu vysokej školy v oblasti vedy a výskumu.
- Organizovanie vedeckých podujatí v rámci vysokej školy.
- Spolupráca s prorektormi a dekanmi fakúlt pri zabezpečovaní vedecko-výskumnej činnosti v rámci vysokej školy.
- Metodické riadenie činnosti prodekana pre vedu, výskum, doktorandské štúdium a oddelenia pre vedu a výskum na vysokej škole.
Prorektor pre vzdelávanie
- Zabezpečovanie a koordinovanie tvorby študijných programov uskutočňovaných na vysokej škole a ich novelizáciu.
- Zabezpečovanie a koordinovanie tvorby študijných predpisov na vysokej škole a ich novelizáciu.
- Organizovanie rôznych foriem vzdelávania (denné, externé, celoživotné) uskutočňovaných na vysokej škole.
- Príprava návrhu na zloženie komisií pre prijímacie skúšky a skúšobných komisií na vykonávanie štátnych skúšok.
- Príprava, riadenie a vyhodnotenie procesu prijímacieho konania na vysokej škole.
- Príprava, riadenie priebehu a vyhodnotenie štátnych skúšok na vysokej škole.
- Príprava podkladov pre rozhodovanie o študijných záležitostiach študentov.
- Príprava podkladov pre evalváciu a akreditáciu vysokej školy za oblasť vzdelávania.
- Príprava podkladov pre výročnú správu vysokej školy za oblasť vzdelávania.
- Riadenie edičnej činnosti na vysokej škole.
- Spolupráca s prorektormi a dekanmi fakúlt pri zabezpečovaní vzdelávania v rámci vysokej školy.
- Metodické riadenie činnosti prodekana pre vzdelávanie a oddelenia pre vzdelávanie na vysokej škole.
- Vypracovanie návrhu koncepcie pre zahraničné aktivity vysokej školy.
- Analýza a hodnotenie zahraničných aktivít vysokej školy.
- Príprava a zabezpečovanie zahraničných vzdelávacích a výskumných programov a projektov financovaných, resp. spolufinancovaných zo zahraničia.
- Príprava a uzatváranie projektov na základe medzivládnych dohôd.
- Príprava a uzatváranie dlhodobých zmlúv o rozvoji a spolupráci so zahraničnými univerzitami.
- Spracovávanie plánu a realizácia mobilít zamestnancov a študentov vysokej školy.
- Organizačné zabezpečenie štúdia zahraničných študentov v rámci vysokej školy.
- Organizovanie zahraničných návštev v rámci uzatvorených zmlúv o spolupráci so zahraničnými inštitúciami.
- Príprava podkladov pre evalváciu a akreditáciu vysokej školy za oblasť zahraničných vzťahov.
- Koordinácia prác súvisiacich s prípravou výročnej správy za činnosť vysokej školy.
- Poskytovanie informácií verejnosti v súlade s platnou legislatívou.
- Spolupráca s prorektormi a dekanmi fakúlt pri zabezpečovaní zahraničných aktivít vysokej školy.
- Metodické riadenie činnosti prodekana pre zahraničné vzťahy a oddelenia pre zanhraničné vzťahy na vysokej škole.
zástupca riaditeľa školy/zástupkyňa riaditeľa školy
Táto sekcia zahŕňa vzdelávanie na akejkoľvek úrovni alebo v akejkoľvek profesii. Vzdelávanie môže byť poskytnuté ústnou alebo písomnou formou, prostredníctvom rádia, televízie, internetu alebo formou korešpondencie. Zahŕňa vzdelávanie poskytované rôznymi inštitúciami v bežnom školskom systéme na jeho rôznych úrovniach ako aj vzdelávanie dospelých, programy na rozvoj gramotnosti atď. Sú tu tiež zahrnuté vojenské školy a akadémie, väzenské školy na ich príslušných úrovniach. Táto sekcia obsahuje verejné aj súkromné vzdelávanie. Pre každú úroveň vzdelávania zahŕňa aj špeciálne vzdelávanie telesne alebo duševne postihnutých žiakov. Rozdelenie kategórií v tejto sekcii je založené na úrovni vzdelávania ponúkaného tak ako je to určené úrovňami ISCED 1997. Činnosti vzdelávacích inštitúcií, ktoré poskytujú kurzy na úrovni 0 ISCED, sú klasifikované v 85.10, na úrovni 1 ISCED sú v 85.20, úrovne 2 - 3 ISCED sú v skupine 85.3, úroveň 4 ISCED je v 85.41 a úrovne 5 - 6 ISCED sú v 85.42. Táto sekcia tiež zahŕňa kurzy spojené najmä so športovými a rekreačnými činnosťami ako napr. tenis a golf a podporné činnosti pre vzdelávanie.
Opisná informácia divízie nie je k dispozícii.
Vysokoškolské doktorandské vzdelanie, postgraduálne štúdium


Prebieha vyhľadávanie, prosím, čakajte...
Váš Internetový Sprievodca Trhom Práce