V Abú Zabí sa pýtali, ako vyučujú v Štiavnických Baniach sokoliarstvo

Školy a vzdelávanie
Štiavnické Bane 12. januára (TASR) - Základná škola s materskou školou v Štiavnických Baniach, ktorá je známa svojimi sokoliarskymi aktivitami, nesie pomenovanie po známom rodákovi z obce a významnom astronómovi, fyzikovi a matematikovi Maximiliánovi Hellovi.

"Počiatky školy sú spomínané aj v minulosti, dokonca sme sa dočítali, že už Maximilián Hell študoval na základnej škole v Štiavnických Baniach. Svojím spôsobom sme teda pokračovatelia základného školstva," hovorí riaditeľ Základnej školy s materskou školou Maximiliána Hella v Štiavnických Baniach Pavel Michal.

Škola prešla počas svojej existencie vývojom, bola cirkevná aj štátna. Dnes sídli v budove, ktorá bola pre jej potreby postavená ešte v roku 1971. Oficiálny názov po známom rodákovi získala v roku 2002. "Maximilián Hell je rodák zo Štiavnických Baní a preslávil sa tým, že bol významným astronómom. Ako prvý pozoroval prechod Venuše cez slnečný disk, na základe čoho vypočítal vzdialenosť Zeme od Slnka," vysvetlil riaditeľ.

Dnes je miestna škola známa široko-ďaleko najmä vďaka svojmu zameraniu. Už od prvého ročníka sa tu vyučuje predmet sokoliarstvo a chov koní. Riaditeľ tvrdí, že v tomto smere je škola unikátom na celom svete. Presvedčil sa o tom aj nedávno v ďalekom Abú Zabí v Spojených arabských emirátoch, kde sa školáci z Vindšachty predstavili na medzinárodnom sokoliarskom festivale.

"Bolo tam 80 krajín, ktoré reálne pracujú so sokoliarstvom. Nikde na svete nie je základná škola, kde by sa to učilo. Dokonca o tento náš systém vzdelávania je obrovský záujem," podotkol s tým, že delegácie z krajín ako Venezuela, Irán, Veľká Británia či Nemecko sa pýtali na skúsenosti so zavádzaním takéhoto systému. Záujem teda riaditeľa teší, takáto spolupráca by mohla škole priniesť v budúcnosti zaujímavé partnerstvá.

Za takýmto smerovaním školy je práve súčasný riaditeľ Pavel Michal, ktorý na škole vo funkcii riaditeľa pôsobí od augusta 2008. "Od septembra 2009 sme začali vyučovať sokoliarstvo, samozrejme, predmet prešiel určitou evolúciou," dodal s tým, že kým sa z neho stal štandardný predmet, bolo sokoliarstvo, poľovníctvo a lesníctvo nepovinným voliteľným predmetom. Od roku 2013 je dokonca rozšírený o chov koní a jazdectvo.

Predmet je klasifikovaný a povinný pre žiakov 7. až 9. ročníka. Tento školský rok si môžu sokoliarstvo ako voliteľný predmet zvoliť aj miestni prváčikovia. Keďže je oň záujem, navštevuje ho 75 percent prvákov, na škole sa rozhodli, že od budúceho školského roka bude už aj pre 1. ročník povinným predmetom.

Podľa Pavla Michala je sokoliarstvo pre školu aj akousi métou, ktorá ju pomáha aj existenčne udržať. Zdá sa, že v tomto regióne, kde má lesnícke školstvo dlhodobú tradíciu, je o takéto smerovanie záujem. Školu navštevujú nielen miestne deti, ale aj deti zo sedem kilometrov vzdialenej Banskej Štiavnice a ďalších okolitých obcí.

Do školy v Štiavnických Baniach chodia deti autobusom aj na koni

Štiavnické Bane 12. januára (TASR) - Prísť do školy na koni, tak to teda nemusí byť len snom. Vie o tom svoje aj deviatačka Miška Kališeková, ktorá navštevuje Základnú školu s materskou školou Maximiliána Hella v Štiavnických Baniach. "Máme žiačku 9. ročníka, ktorá si cez prázdniny kúpila koníka. Keď to dovolí počasie, tak chodí do školy na koni," hovorí riaditeľ školy Pavel Michal. Kým tak naberá nové vedomosti v školskej lavici, jej koník oddychuje v školskej stajni, kde má škola ustajneného aj vlastného koňa menom Aisha.

Stajňa spolu s jazdeckým areálom je v miestnej škole súčasťou vyučovania. Ako jediná základná škola na svete totiž vyučuje sokoliarstvo a chov koní. Škola disponuje i bohatou zbierkou pernatých dravcov a exotických vtákov, či dvoma akváriami, ktoré približujú biotopy afrických jazier Tanganika a Malawi. "Na škole chováme 43 dravcov. Máme napríklad supa bielohlavého, orliaka bielohlavého či orlov stepných, ktoré žijú v Mongolsku a na kazachských stepiach," vymenoval len niekoľko exemplárov Michal. V najbližšom čase chce škola rozšíriť svoju zbierku exotických vtákov, ktorú tvoria tri ary modrožlté a jeden žako sivý.

Len pred pár mesiacmi sa škole podarilo zrealizovať ďalší zaujímavý projekt. Priamo na jednej zo stien budovy školy vznikla exteriérová vertikálna záhrada. "Vysadené sú v nej sukulenty, ktoré nepotrebujú až také časté zavlažovanie. Sú tam trvalky, čiže rastliny, ktoré by mali vydržať niekoľko rokov a zároveň by mali vydržať aj zimu," vysvetlil riaditeľ s tým, že je tam vysadených 3500 rastlín. Vysadené sú do obrazca, ktorý znázorňuje vrchy - Sitno, vychádzajúce slnko, lietajúce dravce a tajch. Na vybudovanie tejto exteriérovej záhrady a tiež na ďalšie záhrady, ako napríklad japonská, anglická či bylinková, získala škola prostriedky z Nórskych fondov.

Aj napriek svojmu špecifickému zameraniu nezabúdajú na škole ani na ostatné predmety. "Sme štandardnou základnou školou porovnateľnou so všetkými inými školami v rámci Slovenska," hovorí riaditeľ. Žiaci dosahujú výborné výsledky nielen v oblasti sokoliarstva, ale aj v ostatných predmetoch či rôznych súťažiach a olympiádach. "Predmety slovenský jazyk a matematika máme posilnené o jednu vyučovaciu hodinu viac, ako nám určuje štátny vzdelávací program. Uvažujeme tiež nad posilnením anglického jazyka," podotkol riaditeľ. Deti totiž vďaka sokoliarstvu veľa cestujú do zahraničia, a tak anglický jazyk aj reálne potrebujú. Okrem anglického jazyka sa na škole vyučuje ešte ruský jazyk.

Rodičia, ktorí zapísali svoje deti do základnej školy v Štiavnických Baniach, oceňujú aj možnosť využívať školský minibus. Ide o vlastný systém dopravy na trase Banská Štiavnica - Štiavnické Bane. Kým na začiatku si škola vystačila s deväťmiestnym vozidlom, ktoré vozilo šesť detí, dnes disponuje vlastným školským autobusom, ktorý bezpečne domov z vyučovania dopraví až 52 školákov. Školu totiž navštevujú nielen miestne deti, ale aj deti z Banskej Štiavnice a okolitých dedín.

Súčasťou školy je aj materská škola múdrej pani sovy. Tá má v regióne Banskej Štiavnice najdlhšie otvorenú prevádzku, a to až do 16.30 h. Navštevuje ju 46 detí, medzi ktorými nie sú len miestne deti. Rodičia podľa riaditeľa oceňujú najmä to, že materská škola je situovaná v prírode a na bezpečnom mieste. Jej školský vzdelávací program je zameraný smerom na prírodu, pohyb a výchovu k zdravej výžive. Každé ráno majú napríklad deti zdravé ovocné raňajky.

Aves terapiou chcú mladí sokoliari z Vindšachty pomáhať druhým

Štiavnické Bane 12. januára (TASR) - Aj keď má výučba sokoliarstva a chovu koní na Základnej škole s materskou školou Maximiliána Hella v Štiavnických Baniach len relatívne krátku históriu, už dnes sa môže škola a jej žiaci pochváliť viacerými úspechmi v tejto oblasti. Vďaka tomuto špecifiku boli miestne deti nie raz súčasťou programu pri príležitosti oficiálnych návštev rôznych štátnikov, osláv rôznych významných udalostí či festivalov.

Podľa riaditeľa školy Pavla Michala sa približne desať percent detí venuje sokoliarstvu aj po tom, čo opustia brány miestnej základnej školy. Za týmto číslom je najmä fakt, že počas stredoškolského štúdia nemá každé dieťa možnosti na ďalšie aktívne sokoliarstvo. "Preto uvažujeme do budúcnosti spolupracovať so strednou lesníckou školou v Banskej Štiavnici a zriadiť stredoškolský odbor sokoliarstvo a chov koní," hovorí o svojich plánoch riaditeľ.

Takýto študijný odbor by podľa jeho predpokladov mohol byť zaujímavý nielen pre deti zo základnej školy v Štiavnických Baniach. Teóriu by sa žiaci učili na škole, prax by mohli vykonávať v areáli školy. Takýto odbor má podľa jeho slov aj dobré uplatnenie absolventov, a to najmä v zahraničí. Preto prikladá veľký význam aj výučbe cudzích jazykov. Mnohí sokoliari pracujú v Rakúsku, Nemecku, Švajčiarsku či v Kanade.

Príkladom je bývalý žiak Tomáš Michal, ktorý v súčasnosti študuje na vysokej škole. "Ten chodieval robiť do Kanady biologickú ochranu poľnohospodárskych kultúr, robí biologickú ochranu v mestách pomocou dravcov, alebo robí odchyty," skonštatoval riaditeľ. Ako však podotkol, sokoliarstvu sa na škole venujú len pár rokov, takže len teraz sa dostávajú prví žiaci do praxe.

Vedomosti z oblasti sokoliarstva však podľa jeho slov môžu žiaci uplatniť aj v iných profesiách. "Dá sa to uplatniť pri každej profesii, napríklad v lekárstve. Vyšli sme s myšlienkou terapie pomocou vtákov, voláme to aves terapia. Pracujeme najmä s nevidiacimi, ktorí si nevedia predstaviť, ako dravec vyzerá. Dravce sú pripravené tak, aby si ho ten nevidiaci vedel prečítať," vysvetlil riaditeľ s tým, že je to veľmi pôsobivé.

Sokoliari z Vindšachty podľa jeho slov spolupracovali aj s niekoľkými nemocničnými oddeleniami, vystúpeniami potešili ťažko choré deti v Bratislave aj Banskej Bystrici. Pracovali aj s deťmi, ktoré majú mentálne postihnutie. Podľa Pavla Michala sú takéto stretnutia vždy veľmi silné a emotívne. "Keď to pomôže len jednému dieťaťu, tak to má zmysel," dodal.

FOTOGALÉRIA:

Exteriérová vertikálna záhrada na stene budovy školy. Je v nej vysadených 3500 rastlín


Ukážka japonskej záhrady v areáli školy


Ara modrožltá a riaditeľ školy Pavel Michal


Zdroj: TASR   Foto: Shutterstock

"Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona."

Mohlo by vás zaujímať:

Poslať priateľovi
pracujem
pracujem Prebieha vyhľadávanie, prosím, čakajte...
ISTP

Prebieha vyhľadávanie, prosím, čakajte...

Pomocník

Máte otázky?
Vitajte v ISTP

Váš Internetový Sprievodca Trhom Práce

Na základe rozhodnutia o vyradení z evidencie uchádzačov o zamestnanie na úrade PSVR si, prosím, upravte registračné údaje.

Dobrovoľne nezamestnaný

Chcem pracovať

Potvrdenie

Vykonať požadovanú akciu?

Áno Nie