Rómske gymnázium v Kežmarku má potenciál, Rómov v regióne pribúda

Školy a vzdelávanie
Kežmarok 19. mája (TASR) – Elokované pracovisko košického Súkromného gymnázia v Kežmarku funguje od roku 2011. Vzniklo hlavne preto, aby sa mladí Rómovia mohli uplatniť nielen na odborných školách a učňovkách, ale aj na takomto type školy. "Cieľom je, aby mohli z gymnázia pokračovať na vysoké školy. Vieme o tom, že je veľmi málo rómskych detí, ktoré po skončení odbornej školy chcú ísť ďalej študovať," uviedla pre TASR Helena Akimová, poverená vedením elokovaného pracoviska v Kežmarku.

Školu, ktorá sídli na kraji mesta v smere na Rakúsy, navštevujú prevažne deti z okolitých rómskych osád. Od klasického gymnázia sa vo veľa veciach nelíši, rozdielom je, že sa tu študenti učia aj materinský, teda rómsky jazyk. To im podľa Akimovej dodáva väčšiu sebaúctu a viac si vážia svoj vlastný jazyk a kultúru. Školu momentálne navštevuje v troch triedach 49 žiakov, prví maturanti odtiaľto vyjdú o dva roky.

"Deti to privítali, sú rady, že môžu chodiť do takejto školy a sú na to hrdí. Ich cieľom je dostať sa z prostredia, v ktorom sa nachádzajú, realizovať sa v nejakej profesii a zmeniť svoj život. Práve táto škola je pre nich šanca, ako to dosiahnuť," dodala Akimová. Podľa nej sú žiaci, ktorí navštevujú toto gymnázium, akousi elitou v rómskej komunite a do budúcna by sa mohli pričiniť o jej zveľadenie i o zvýšenie životnej úrovne Rómov.

Škola počas prvých dvoch ročníkov sídlila v centre mesta, odtiaľ sa však museli žiaci aj s učiteľmi odsťahovať. Teraz sídli na periférii, v skromných priestoroch, ktoré si podľa potrieb upravili aj samotní žiaci a ich rodinní príslušníci. Záujem o prijatie na gymnázium je každý rok, na budúci ročník by sa mala otvoriť ďalšia trieda prvákov štvorročného štúdia. Na prijímacie skúšky prišlo 16 deviatakov. Škola momentálne funguje ako pobočka košického Súkromného gymnázia, jej zriaďovateľom je Nadácia Dobrá rómska víla Kesaj.

"Myslím si, že táto škola má potenciál, keďže v tomto regióne Rómov neustále pribúda. Tie rómske deti, o ktoré nám ide, sú na základných školách vo väčšine prípadov pripravované pre učilištia, mám pocit, akoby sa pred nich nestavali vyššie ciele a strednú školu im často vytypujú učitelia na základnej škole. Rodičia ani škola pred nich nekladú vyššie ciele a otvárajú sa im tak len veľmi malé dvierka do budúcnosti. Nechcem to generalizovať, len konštatujem, že v niektorých školách to takto je," konštatovala riaditeľka košického gymnázia Anna Koptová.

Doposiaľ z tejto školy vyšlo za päť maturitných rokov viac ako 90 maturantov a takmer všetci z nich šli na vysokú školu, alebo už pracujú. "Je to veľmi ťažká a náročná práca, ale pre nás je podstatné, že naši absolventi ďalej študujú na vysokých školách, prípadne už pracujú a nie sú odkázaní na štátne dávky. Toto je najpodstatnejšie. Rómovia potrebujú silnú vrstvu inteligencie, na vytvorení ktorej však treba cieľavedome pracovať, a to žiaľ štátne školy nerobia," konštatovala Koptová. Zároveň je jej ľúto, že proti kežmarskému rómskemu gymnáziu sa tunajší verejní činitelia postavili veľmi negatívne. "Stredné odborné školy a učilištia sa asi boja, že im vezmeme žiakov, ani samospráva nám veľmi nepomáha, je to boj. Som veľmi prekvapená a šokovaná, že je to tak, keď všetci tvrdia, že Rómovia by sa mali zmeniť, no verejný priestor sa im na to neotvára," uzavrela Koptová.

Prístup k rómskym deťom vo vzdelávacom procese na gymnáziu sa líši

Kežmarok 19. mája (TASR) - Prístup k rómskym deťom vo vzdelávacom procese je v niečom iný, ako u majoritnej spoločnosti, a to najmä pre prostredie, v ktorom vyrastajú. V rómskych osadách, v ktorých sú často veľmi zlé sociálne podmienky, nemajú podľa riaditeľky kežmarského elokovaného pracoviska Súkromného gymnázia v Košiciach Heleny Akimovej dostatok priestoru na učenie.

"Na našej škole sa im pokúšame tento priestor dať. Môžu tu ostať aj po skončení vyučovania, urobiť si domáce úlohy, použiť počítač, ak je treba a splniť si ostatné povinnosti," zdôraznila Akimová s tým, že potom títo žiaci dosahujú v škole aj lepšie výsledky. Ďalším z dôležitých krokov pri vyučovaní rómskych detí je podľa nej nutnosť vybudovať si s nimi bližší vzťah. Učitelia musia poznať ich rodinné zázemie, ich rodinných príslušníkov i postavenie žiakov v komunite. Len tak sa s nimi dá podľa Akimovej pracovať a dosahovať výsledky. Dôležitá je tiež spolupráca s rodičmi.

"Dá sa to s nimi zvládať, snažím sa byť mierny a pekne s nimi pracovať a myslím si, že to vedia oceniť, keď sa k nim človek pekne správa. Niekedy však nepočúvajú a je nutné zvýšiť hlas, čo robím veľmi nerád. Niektorí žiaci sú snaživejší, iní menej," zhodnotil učiteľ slovenčiny na kežmarskej škole Pavol Ičo.

Slovenský jazyk ide podľa neho horšie rómskym deťom v nižších triedach, čím vyšší ročník, tým lepšie výsledky. "Tie vyššie ročníky majú pravopisnú prax, majú viac diktátov, žiaľ aj tu na tejto škole, ten najnižší ročník dosahuje najhoršie výsledky v slovenčine," dodal Ičo. Kežmarské rómske gymnázium momentálne navštevuje takmer 50 žiakov v troch triedach, v septembri by tu mal pribudnúť ďalší ročník.

Žiaci rómskeho gymnázia v Kežmarku chcú v živote niečo dosiahnuť

Kežmarok 19. mája (TASR) – Rómski žiaci, ktorí navštevujú kežmarské elokované pracovisko Súkromného gymnázia v Košiciach, si túto školu vybrali, pretože chcú v živote niečo dosiahnuť. Sú akousi elitou v rómskej komunite a v budúcnosti by ju práve oni mali viesť.

"Bez tejto školy by som nevedel vydržať, som veľmi hrdý, že chodím na gymnázium. Veľmi by som chcel ísť na vysokú školu a potom pracovať, zamerať sa chcem na hudbu, teraz hrám na gitaru, basu a trochu na klavír," uviedol pre TASR žiak kežmarskej pobočky Lukáš Pompa z Veľkej Lomnice, ktorý je teraz v tercii a má pred sebou ešte päť ročníkov. Niektorí ľudia z rómskej osady mu závidia, že chodí do školy, iní mu to doprajú. Je si vedomý toho, že učitelia s nimi pracujú preto, aby niečo v živote dokázali. Sám tvrdí, že keby nešiel na toto gymnázium, skončil by na učňovke a venoval by sa remeslu, ktoré by ho nebavilo.

"Všetko ma tu baví, hlavne informatika, a aj to, že tu máme aj rómsky jazyk, ktorý môžeme rozvíjať. Slovenčina pre mňa nie je náročná, hoci známky by som mohol mať aj lepšie, najhoršie problémy mi robí angličtina a ruština," dodal Pompa. Po skončení vysokej školy by chcel ďalej rozvíjať svoj talent a učiť buď na umeleckej škole, alebo poskytovať súkromné hodiny. "Myslím si, že táto škola nám pomôže, aby sme sa dostali z tých chudobných pomerov, v ktorých momentálne som aj ja. Dáva mi príležitosť, aby som splnil svoje životné ciele," uzavrel Pompa.

Ďalšia žiačka Aneta Gáborová z Kežmarku má už síce 21 rokov, maturovať však bude až o dva roky. "Ja som najprv vychodila učňovku, vyučila som sa za čašníčku, ale chcem v živote dosiahnuť viac, tak som sa prihlásila na toto gymnázium," priblížila Gáborová, ktorá by sa v budúcnosti chcela uplatniť ako právnička. Tiež ju teší, že sa môže vzdelávať aj v rómskom jazyku. Učitelia sa im podľa nej snažia pomôcť, aby v živote niečo dosiahli, sú prísni, no zároveň spravodliví.

V komunite ju považujú za múdru, keď chodí na gymnázium, sama však priznáva, že známky by mohla mať aj lepšie. "Je to dosť náročné, keďže chodím aj do práce, ale verím si. Dostať by som sa chcela na vysokú školu v Banskej Bystrici a po jej skočení chodiť na súdy a obhajovať ľudí. Verím, že by som mohla byť aj nápomocná rómskej komunite," dodala Gáborová. Odporúča mladým ľuďom, aby sa nebáli prihlásiť sa na prijímacie skúšky na toto rómske gymnázium, pokiaľ si veria. "Budú tak mať šancu dosiahnuť niečo viac v živote, len sa toho treba chytiť a urobiť viac pre seba, nie len čakať, čo príde," konštatovala.

Elokované pracovisko košického Súkromného gymnázia v Kežmarku funguje od roku 2011. Vzniklo hlavne preto, aby sa mladí Rómovia mohli uplatniť nielen na odborných školách a učňovkách, ale aj na takomto type školy. "Cieľom je, aby mohli z gymnázia pokračovať na vysoké školy. Vieme o tom, že je veľmi málo rómskych detí, ktoré po skončení odbornej školy chcú ísť ďalej študovať," uviedla pre TASR Helena Akimová, poverená vedením elokovaného pracoviska v Kežmarku.

Rómske gymnázium v Kežmarku má potenciál, Rómov v regióne pribúda
Tu bude player


FOTOGALÉRIA:

Vedúca elokovaného pracoviska Súkromného gymnázia Košice v Kežmarku Helena Akimová


Študenti tretieho ročníka sledujú výklad učiteľa počas hodiny slovenského jazyka


Študent tretieho ročníka sleduje výklad učiteľa počas hodiny anglického jazyka


Študenti tretieho ročníka hrajú stolný tenis počas veľkej prestávky
Zdroj, foto, video: TASR  

"Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona."

Mohlo by vás zaujímať:

Poslať priateľovi
pracujem
pracujem Prebieha vyhľadávanie, prosím, čakajte...
ISTP

Prebieha vyhľadávanie, prosím, čakajte...

Pomocník

Máte otázky?
Vitajte v ISTP

Váš Internetový Sprievodca Trhom Práce

Na základe rozhodnutia o vyradení z evidencie uchádzačov o zamestnanie na úrade PSVR si, prosím, upravte registračné údaje.

Dobrovoľne nezamestnaný

Chcem pracovať

Potvrdenie

Vykonať požadovanú akciu?

Áno Nie