Ako sa obliecť a správať na pracovnom pohovore

Hľadám prácu
Jednotlivé spoločnosti nemajú totožnú firemnú kultúru, ale treba si uvedomiť, že každá spoločnosť firemnú kultúru má. Preto je pozitívom pre nás, predtým ako ideme na pohovor, zistiť si o danej spoločnosti čo najviac informácií. Ak chceme uspieť, veľmi výhodným predpokladom je vedieť sa prispôsobiť.



Oblečenie

Staré pravidlo „Nikdy nemáme druhú šancu urobiť prvý dojem“ platí aj pri prijímacom pohovore. Preto je pre nás dôležité dodržať firemný štandard v obliekaní. Úprava vlasov, čistota, oblečenie, pozdrav alebo spôsob, akým prichádzame do miestnosti, často rozhodujú o výsledku prijímacieho pohovoru. Ak je v spoločnosti štandardom obliekania oblek s kravatou pre mužov a kostým pre ženy, dostávame sa do veľmi znevýhodnenej situácie, ak na pohovor prídeme vo vyťahanom svetri a v teniskách. Štýl obliekania a telesnej úpravy spoločnosti, kde sa uchádzame o pracovnú pozíciu, uprednostňujeme pred svojim vlastným.

Ak nemáme žiadne informácie o štýle obliekania v danej spoločnosti, vyberieme si univerzálny model: pre mužov to znamená vychádzkový oblek s jednofarebnou košeľou a nevtieravou kravatou, šnurovacie topánky, ktoré by mali byť tmavšie ako farba obleku a samozrejme budú čisté a vyleštené. Pre ženy to môže byť kostým decentnej farby, blúzky bez vyzývavého výstrihu, pančuchy a lodičky.

Ak s určitosťou vieme, že ideme na pohovor do spoločnosti s voľnou firemnou kultúrou, kde je typické voľné pracovné oblečenie, môžeme si aj my dovoliť viac voľnosti pri výbere odevu.


Správanie na prijímacom pohovore

Na prijímací pohovor je dobré prísť trošku skôr, aby sme sa pred vstupom do miestnosti stihli aklimatizovať, duševne vyrovnať, prípadne upraviť vzhľad. Po vstupe do miestnosti by sme nemali pôsobiť placho, ale ani arogantne. Nezabúdajme na skromnosť a rešpekt k predstaviteľom spoločnosti, rozhodne to neuškodí. Vystupujeme s úsmevom, hovoríme nahlas a zreteľne, očami sledujeme všetky osoby v miestnosti, pretože netušíme, ktorá z nich je svojim postavením v spoločnosti najdôležitejšia. Naša reč by mala byť spisovná a mali by sme sa strániť nárečových alebo slangových prejavov, ktoré môžu pôsobiť nedbalo.

Tak, ako si dávame pozor na držanie tela pri chôdzi, prejav istoty pri podávaní ruky, dávame si pozor aj na to, ako sedíme. Ležérne, rozvalené sedenie s roztiahnutými nohami nevzbudzuje veľké sympatie. Mali by sme sedieť vzpriamene, nie sa príliš opierať, skôr by sme mali mať ťažisko vpredu. Nohy by sme mali mať pri sebe voľne a prirodzene. Ak sedíme za stolom, nikdy sa neopierame lakťami o dosku stola. Môžeme sa opierať o hranu stola v rozmedzí zápästia a polovice predlaktia. Ak sa opierame o stôl viac, vťahuje nám to hlavu medzi ramená, predkláňame sa, a môžeme tým prezrádzať svoju neistotu.

Svoje sympatie môžeme vzbudiť najviac prejaveným záujmom o spoločnosť. Dáme najavo, že sme si o spoločnosti niečo prečítali a že o nej niečo vieme. Dve-tri položené otázky však prejavia ozajstný záujem o nové pracovné miesto.

Na záver nám zostáva len popriať veľa úspechov na prijímacích pracovných pohovoroch.

Doplňujúce informácie o prijímacom pohovore si môžete prečítať kliknutím na
Pohovor so zamestnávateľom

Zdroje:

Foto: Shutterstock

Mohlo by vás zaujímať:

Poslať priateľovi
pracujem
pracujem Prebieha vyhľadávanie, prosím, čakajte...
ISTP

Prebieha vyhľadávanie, prosím, čakajte...

Pomocník

Máte otázky?
Vitajte v ISTP

Váš Internetový Sprievodca Trhom Práce

Na základe rozhodnutia o vyradení z evidencie uchádzačov o zamestnanie na úrade PSVR si, prosím, upravte registračné údaje.

Dobrovoľne nezamestnaný

Chcem pracovať

Potvrdenie

Vykonať požadovanú akciu?

Áno Nie