Bratislava 24. apríla (TASR) - Slovensko má školy priemerne vybavené IT technológiami a súvisiacou infraštruktúrou, zároveň je tiež najmenej pripravené na inovácie. Potvrdil to nedávno zverejnený prieskum Európskej komisie (EK).
Prieskum sa zameral na úroveň informačno-komunikačných technológií v 31 európskych krajinách (EÚ 27, Chorvátsko, Island, Nórsko a Turecko) medzi študentmi, pedagógmi a riaditeľmi škôl. EK zistila, že vo vybavení škôl IT technológiami panujú medzi krajinami veľké rozdiely. Kým najmenší počet študentov, 1-2 na jeden počítač, pripadá v škandinávskych krajinách (Dánsko, Švédsko, Nórsko) v Turecku, Grécku či Rumunsku je to až 17 – 23 študentov.
Slovensko sa v tomto ukazovateli umiestnilo tesne pod priemerom EÚ (4/počítač), s počtom študentov 6 na jeden počítač.
"Samozrejme, počítače ako také nie sú kľúčom k digitálnej gramotnosti, ale sú nevyhnutým predpokladom. S týmto problémom sa stretávame aj v rámci diskusie s učiteľmi zapojenými do nášho Programu podpory digitalizácie škôl," zdôrazňuje Ján Machaj, riaditeľ Centra moderných vzdelávacích technológií EDULAB, n.o. Podľa neho pozitívom je, že v niektorých iných ukazovateľoch súvisiacich s využitím technológií vo vzdelávaní patrí Slovensko k lídrom, napríklad v intenzite využívania IKT vo výučbe.
Pod priemerom EÚ sa Slovensko umiestnilo aj v niektorých ukazovateľoch počtu študentov na jednu interaktívnu tabuľu. Kým na základných školách SR skončila pod priemerom EÚ (105/tabuľu) so 118 študentmi na jednu interaktívnu tabuľu, omnoho lepšia je situácia na gymnáziách. Priemer EÚ je 167 študentov, slovenské gymnáziá deklarovali 111 študentov na 1 interaktívnu tabuľu (odborné školy zostali pod priemerom EÚ s 200 študentmi/tabuľu).
Najmenej študentov na jednu interaktívnu tabuľu, teda najlepšiu vybavenosť touto pomôckou vykázalo Dánsko, Nórsko a Malta (30-38 študentov/tabuľa).
Prieskum ukázal aj vysokú úroveň pripojenia európskych škôl na internet. Viac než 9 z 10 študentov v EÚ študuje na školách so širokopásmovým pripojením na internet, keď priemerná rýchlosť pripojenia v EÚ osciluje medzi 2 až 100 Mbps. Kým však v rámci EÚ nebola dokázaná výrazná spojitosť medzi typom lokality (vidiek/mesto), či počtom žiakov školy a rýchlosťou pripojenia, situácia na Slovensku je iná. Spolu s niektorými ďalšími krajinami, ako napr. Estónskom, Fínskom i Portugalskom patríme medzi krajiny, kde kvalita internetového pripojenia stúpa v závislosti od veľkosti školy.
Najhoršie umiestnenie dosiahlo Slovensko v ukazovateli pripravenosti na inovácie, v tomto zmysle v existencii programov zameraných na inovatívne zmeny vo výučbe. Kým v Estónsku a Slovinsku až 82 % študentov študuje na školách s vlastným programom implementácie inovácií, na Slovensku je to v priemere iba 10 % študentov.
Naopak, napriek relatívne horšej technologickej vybavenosti škôl dosiahlo Slovensko veľmi slušné výsledky aj v intenzite využívania IKT na vyučovaní, a to tak na základných, ako aj stredných školách. Napríklad, až 73 % študentov navštevuje stredné odborné školy, ktoré využívajú IKT na viac ako 25 % vyučovacích hodín. Naopak, najmenej časté sú takéto aktivity v Grécku a Taliansku.
Prieskum ukázal aj rezervy, ktoré má EÚ vo využívaní IKT na školách. Až 20 % študentov stredných škôl v rámci vyučovacieho procesu nikdy alebo takmer nikdy nepoužilo počítač. Ďalším poznatkom je to, že rozdiely medzi krajinami sú pomerne veľké a nedarí sa ich zmenšovať.
TASR informovalo Centrum moderných vzdelávacích technológií EDULAB.
Prieskum sa zameral na úroveň informačno-komunikačných technológií v 31 európskych krajinách (EÚ 27, Chorvátsko, Island, Nórsko a Turecko) medzi študentmi, pedagógmi a riaditeľmi škôl. EK zistila, že vo vybavení škôl IT technológiami panujú medzi krajinami veľké rozdiely. Kým najmenší počet študentov, 1-2 na jeden počítač, pripadá v škandinávskych krajinách (Dánsko, Švédsko, Nórsko) v Turecku, Grécku či Rumunsku je to až 17 – 23 študentov.
Slovensko sa v tomto ukazovateli umiestnilo tesne pod priemerom EÚ (4/počítač), s počtom študentov 6 na jeden počítač.
"Samozrejme, počítače ako také nie sú kľúčom k digitálnej gramotnosti, ale sú nevyhnutým predpokladom. S týmto problémom sa stretávame aj v rámci diskusie s učiteľmi zapojenými do nášho Programu podpory digitalizácie škôl," zdôrazňuje Ján Machaj, riaditeľ Centra moderných vzdelávacích technológií EDULAB, n.o. Podľa neho pozitívom je, že v niektorých iných ukazovateľoch súvisiacich s využitím technológií vo vzdelávaní patrí Slovensko k lídrom, napríklad v intenzite využívania IKT vo výučbe.
Pod priemerom EÚ sa Slovensko umiestnilo aj v niektorých ukazovateľoch počtu študentov na jednu interaktívnu tabuľu. Kým na základných školách SR skončila pod priemerom EÚ (105/tabuľu) so 118 študentmi na jednu interaktívnu tabuľu, omnoho lepšia je situácia na gymnáziách. Priemer EÚ je 167 študentov, slovenské gymnáziá deklarovali 111 študentov na 1 interaktívnu tabuľu (odborné školy zostali pod priemerom EÚ s 200 študentmi/tabuľu).
Najmenej študentov na jednu interaktívnu tabuľu, teda najlepšiu vybavenosť touto pomôckou vykázalo Dánsko, Nórsko a Malta (30-38 študentov/tabuľa).
Prieskum ukázal aj vysokú úroveň pripojenia európskych škôl na internet. Viac než 9 z 10 študentov v EÚ študuje na školách so širokopásmovým pripojením na internet, keď priemerná rýchlosť pripojenia v EÚ osciluje medzi 2 až 100 Mbps. Kým však v rámci EÚ nebola dokázaná výrazná spojitosť medzi typom lokality (vidiek/mesto), či počtom žiakov školy a rýchlosťou pripojenia, situácia na Slovensku je iná. Spolu s niektorými ďalšími krajinami, ako napr. Estónskom, Fínskom i Portugalskom patríme medzi krajiny, kde kvalita internetového pripojenia stúpa v závislosti od veľkosti školy.
Najhoršie umiestnenie dosiahlo Slovensko v ukazovateli pripravenosti na inovácie, v tomto zmysle v existencii programov zameraných na inovatívne zmeny vo výučbe. Kým v Estónsku a Slovinsku až 82 % študentov študuje na školách s vlastným programom implementácie inovácií, na Slovensku je to v priemere iba 10 % študentov.
Naopak, napriek relatívne horšej technologickej vybavenosti škôl dosiahlo Slovensko veľmi slušné výsledky aj v intenzite využívania IKT na vyučovaní, a to tak na základných, ako aj stredných školách. Napríklad, až 73 % študentov navštevuje stredné odborné školy, ktoré využívajú IKT na viac ako 25 % vyučovacích hodín. Naopak, najmenej časté sú takéto aktivity v Grécku a Taliansku.
Prieskum ukázal aj rezervy, ktoré má EÚ vo využívaní IKT na školách. Až 20 % študentov stredných škôl v rámci vyučovacieho procesu nikdy alebo takmer nikdy nepoužilo počítač. Ďalším poznatkom je to, že rozdiely medzi krajinami sú pomerne veľké a nedarí sa ich zmenšovať.
TASR informovalo Centrum moderných vzdelávacích technológií EDULAB.
Zdroj: TASR Foto: Shutterstock
„Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona“.
„Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona“.