Bratislava 22. apríla (TASR) - Slovensko patrí medzi krajiny, kde žiakov vzdeláva najviac digitálne gramotných učiteľov. Na špici je spolu so Švédskom, Estónskom a Írskom. Vyplýva to z celoeurópskeho výskumu Európskej komisie.
Slovenské školy sú však v porovnaní s ostatnými krajinami EÚ horšie vybavené informačnými technológiami (IT). "Spolu s Gréckom, Rumunskom, Talianskom a Poľskom máme najmenej špičkovo vybavených škôl. Ukazuje sa však, že nedostatok vybavenia nemá automaticky za následok nedostatok záujmu. Slovenskí učitelia a žiaci patria medzi krajiny, kde sa IT technológie najviac využívajú počas vyučovania," uviedol Andrej Králik zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku. Čo sa týka údržby a správy počítačov, slovenské školy sa musia najviac spoľahnúť samé na seba. "V porovnaní s inými krajinami majú len veľmi slabú podporu zo strany zriaďovateľa či súkromných firiem," dodal Králik.
Podľa výskumu EK má Slovensko najviac škôl, ktoré si interne upravili zodpovedné a bezpečné využívanie internetu. Medzi najväčšie prekážky v SR patrí nedostatok digitálneho pedagogického obsahu.
"Európska komisia odporúča členským krajinám, aby uplatňovali integrovaný prístup, to znamená nielen investície do infraštruktúry, ale aj do vzdelávania učiteľov, odmeňovanie učiteľov, ktorí používajú IT priamo vo vyučovacom procese, každá škola by mala mať IT koordinátora," podčiarkol Králik s tým, že komisia plánuje podporovať znižovanie rozdielov medzi krajinami, pokiaľ ide o využívanie IT v školách. "Podporí vývoj nových prístupov vo vzdelávaní a tvorbu digitálnych učebných materiálov. Zároveň bude kontinuálne monitorovať pokrok v tejto oblasti," doplnil.
Počet počítačov v školách sa v Európe od roku 2006 zdvojnásobil, väčšina škôl je online. Avšak úroveň digitálnych zručností je veľmi nevyrovnaná. Počítačová gramotnosť je pritom nevyhnutná pre lepšie uplatnenie. "Podľa odhadov EK už v roku 2020 bude viac než 90 percent pracovných miest v EÚ požadovať aspoň základnú znalosť práce s IT technológiami," spresnil Králik.
Zistenia EK ukázali, že len štvrtina deväťročných detí a polovica 16-ročných študentov študuje v špičkovo vybavených školách s modernými počítačmi, širokopásmovým rýchlym internetom či virtuálnymi učebňami. Pätina študentov v stredných školách v rámci vyučovacieho procesu nikdy alebo takmer nikdy nepoužívala počítač. V IT vybavení v školách pritom panujú veľké rozdiely, a to napríklad medzi škandinávskymi krajinami a krajinami ako Poľsko, Grécko, Taliansko, Maďarsko či Slovensko. Väčšina učiteľov je odkázaná na to, aby IT zručnosti získala vo svojom voľnom čase.
Slovenské školy sú však v porovnaní s ostatnými krajinami EÚ horšie vybavené informačnými technológiami (IT). "Spolu s Gréckom, Rumunskom, Talianskom a Poľskom máme najmenej špičkovo vybavených škôl. Ukazuje sa však, že nedostatok vybavenia nemá automaticky za následok nedostatok záujmu. Slovenskí učitelia a žiaci patria medzi krajiny, kde sa IT technológie najviac využívajú počas vyučovania," uviedol Andrej Králik zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku. Čo sa týka údržby a správy počítačov, slovenské školy sa musia najviac spoľahnúť samé na seba. "V porovnaní s inými krajinami majú len veľmi slabú podporu zo strany zriaďovateľa či súkromných firiem," dodal Králik.
Podľa výskumu EK má Slovensko najviac škôl, ktoré si interne upravili zodpovedné a bezpečné využívanie internetu. Medzi najväčšie prekážky v SR patrí nedostatok digitálneho pedagogického obsahu.
"Európska komisia odporúča členským krajinám, aby uplatňovali integrovaný prístup, to znamená nielen investície do infraštruktúry, ale aj do vzdelávania učiteľov, odmeňovanie učiteľov, ktorí používajú IT priamo vo vyučovacom procese, každá škola by mala mať IT koordinátora," podčiarkol Králik s tým, že komisia plánuje podporovať znižovanie rozdielov medzi krajinami, pokiaľ ide o využívanie IT v školách. "Podporí vývoj nových prístupov vo vzdelávaní a tvorbu digitálnych učebných materiálov. Zároveň bude kontinuálne monitorovať pokrok v tejto oblasti," doplnil.
Počet počítačov v školách sa v Európe od roku 2006 zdvojnásobil, väčšina škôl je online. Avšak úroveň digitálnych zručností je veľmi nevyrovnaná. Počítačová gramotnosť je pritom nevyhnutná pre lepšie uplatnenie. "Podľa odhadov EK už v roku 2020 bude viac než 90 percent pracovných miest v EÚ požadovať aspoň základnú znalosť práce s IT technológiami," spresnil Králik.
Zistenia EK ukázali, že len štvrtina deväťročných detí a polovica 16-ročných študentov študuje v špičkovo vybavených školách s modernými počítačmi, širokopásmovým rýchlym internetom či virtuálnymi učebňami. Pätina študentov v stredných školách v rámci vyučovacieho procesu nikdy alebo takmer nikdy nepoužívala počítač. V IT vybavení v školách pritom panujú veľké rozdiely, a to napríklad medzi škandinávskymi krajinami a krajinami ako Poľsko, Grécko, Taliansko, Maďarsko či Slovensko. Väčšina učiteľov je odkázaná na to, aby IT zručnosti získala vo svojom voľnom čase.
Zdroj: TASR Foto: Shutterstock
„Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona“.
„Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona“.