Poradenský systém prejde transformáciou, systém má fungovať v 5 stupňoch

Školy a vzdelávanie
Bratislava 9. marca (TASR) - Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR pripravuje reformu poradenského systému, ktorý prejde transformáciou. Ako uviedol v utorok počas tlačovej konferencie minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS), po novom by mala fungovať prepojenosť systému v piatich nadväzujúcich podporných stupňoch.
      
Prvý budú tvoriť učitelia v triede. "Je to metodická podpora učiteľov na prácu s deťmi so špeciálnymi potrebami a identifikovanie týchto jednotlivých problémov," povedal minister. Druhý stupeň bude tvoriť školský podporný tím. "Sú to existujúce pozície na školách, ako sú asistenti, logopédi či špeciálni pedagógovia, ako aj nové pozície," priblížil minister školstva. Poznamenal, že školské podporné tímy sa budú prvýkrát definovať aj v rámci návrhu zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch. V súčasnosti je podľa jeho slov 1947 asistentov a viac ako 770 inkluzívnych tímov. "Na zastabilizovanie tohto druhého stupňa budeme uvoľňovať ďalších osem miliónov eur," konkretizoval minister školstva. Podporených bude 205 základných škôl, pričom vznikne 349 miest asistentov učiteľov a 131 miest pre členov podporného tímu.
      
Podpornú úroveň tretieho a štvrtého stupňa budú tvoriť centrá poradenstva a prevencie a piatu špecializované centrum poradenstva a prevencie, ktoré budú poskytovať vysokošpecializovanú odbornú činnosť. Podľa ministra bude v každom krajskom meste takéto novovytvorené centrum.
      
Cieľom reformy je podľa ministra školstva systém zjednodušiť, zlepšiť, sprehľadniť a dostať poradenské služby bližšie k deťom. Poznamenal, že na tomto návrhu pracovalo množstvo odborníkov. Od stredy 10. marca by sa podľa jeho slov mali každý deň uskutočniť stretnutia s jednotlivými aktérmi a tí môžu posielať svoje otázky na e-mail reforma.centier@minedu.sk.
      
Riaditeľka Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie Janette Motlová povedala, že zadefinovanie štandardov je potrebné. "Štandardy nám poskytnú nielen oporu pre odborných zamestnancov, ale dávajú oporu aj rodičom, pretože budú vedieť, čo sa bude s jeho dieťaťom diať," vysvetlila. Ako dodala riaditeľka odboru inkluzívneho vzdelávania na ministerstve školstva Svetlana Síthová, transformácia poradenského systému je súčasťou novely školského zákona. "Samotná transformácia je reflektovanie niekoľkoročných expertíz a skúseností ľudí z praxe. Transformácia nebúra to, čo máme, ale podporuje kvalitný systém, ktorý máme, a vytvára mu podmienky na efektívnejšie fungovanie," povedala. Podľa nej inkluzívny systém je potrebný nielen vo výchove a vzdelávaní, ale aj v poradenskom systéme.
      
Síthová dodala, že vznikne funkcia - koordinátor klienta. Otvoriť by sa podľa Gröhlinga mala aj téma školských sestier. Tie by podľa neho boli súčasťou podporných tímov na školách. Ako tvrdí, od septembra by si trúfli zafinancovať takýto pilotný projekt.
Zdroj, foto: TASR   

"Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona."

Mohlo by vás zaujímať:

Poslať priateľovi
pracujem
pracujem Prebieha vyhľadávanie, prosím, čakajte...
ISTP

Prebieha vyhľadávanie, prosím, čakajte...

Pomocník

Máte otázky?
Vitajte v ISTP

Váš Internetový Sprievodca Trhom Práce

Na základe rozhodnutia o vyradení z evidencie uchádzačov o zamestnanie na úrade PSVR si, prosím, upravte registračné údaje.

Dobrovoľne nezamestnaný

Chcem pracovať

Potvrdenie

Vykonať požadovanú akciu?

Áno Nie